cid:image001.jpg@01D7DB13.253DFD00

Bestyrelsens Beretning 2022

Lemvig Sejlklubs 100. generalforsamling

Onsdag den 30. november 2022.

Denne beretning bliver til på den måde, at jeg skriver ud til de enkelte afdelinger og beder dem om at skrive lidt om året gang i deres afdeling. Jeg beder dem om at holde det kort, men alligevel løber det op i 10 tætskrevne sider. Det siger noget om aktivitetsniveauet i vores sejlklub. Det kan godt være at klubben har rundet de 100 år, men den er i den grad i live… Medlemstallet siger i øvrigt det samme. Klubben har fastholdt medlemstallet på trods af perioden med Corona.

En ting, der dog giver lidt bekymring, er klubbens aldersfordeling, som Knud Kristian lavede og delte på hjemmesiden. Den angiver, at næsten halvdelen af klubbens medlemmer er over 60 år. 40% er mellem 25 og 60, kun 4% er mellem 18 og 25 år, mens 11% er under 18. Det kan udlægges på 2 måder. Den positive er, at vi er en klub, som er god til at holde på medlemmerne. Den lidt mindre positive, at vi ikke er så attraktive for de unge, hvilket kan blive en udfordring på sigt, hvis vi ikke vender udviklingen.

100 års jubilæum

Vi havde på forhånd sat et stort program op for at fejre klubbens 100 års Jubilæum – og aktiviteterne forløb planmæssigt:

Altså et stort opsat program, hvor det hele blev gennemført bortset fra Eskadresejladsen.

Hjemmeside/Nyhedsbrev/Facebook

En af de ting, vi kommer til at arbejde med er kommunikationen internt og markedsføringen af sejlklubben. Vi kan blive bedre til at være der, hvor de unge er, og gøre mere opmærksomme på alle de muligheder og kvaliteter der er i Lemvig Sejlklub.

Der sættes jævnligt nyheder op på hjemmesiden, men der kunne godt være flere, der sætter noget på.

Siden nytår har hjemmesiden haft godt 12.000 hits, hvilket kun er 2/3 i forhold til sidste år.

Det udsendes Nyhedsbreve til medlemmerne med kommende begivenheder o.s.v. Ind i mellem udsendes der specielle Nyhedsbreve til specifikt udvalgte grupper, f.eks. til bådejere, surfere eller andre målgrupper. Samtidig får sekretæren vedligeholdt medlemmernes emailadresser.

Der opsættes jævnligt nyheder på klubbens Facebook-side, hvor også medlemmerne af og til poster indlæg. Der er pt. 582 (421) følgere. Facebook-opslagene kan i øvrigt også ses på forsiden af hjemmesiden.

Der er som bekendt en facebook-side, der hedder Lemvig Marina. Den har pt. 237 (125) følgere.

Dansk Sejlunion barsler med en ny platform til kommunikation intern mellem medlemmer i foråret. Det vil vi kigge nærmere på – måske kan det være en ide i forhold til facebook-grupper og messenger-tråde mm.

Lemvig Marina

Udlejningen af pladser er for andet år i træk steget en lille smule, idet der i år har været udlejet 139 pladser – mod 133 pladser sidste år og 125 forrige år. Der er pt. 20 tomme pladser i Marinaen.

Vi kan fortsat glæde os over, at klubbens kran fungerer fint. Der er pt. 141 (142) medlemmer af kranen.

Det befæstede areal langs honnørkajen blev renoveret og udvidet i foråret. I den forbindelse fik vi flyttet Toilettømmetanken hen i den østlige ende af honnørkajen. Det lykkedes ikke at få etableret et skur til at skjule tømmetanken og grejskabet i, da det var noget dyrere end forventet.

Vinterpladser

Der er ikke afholdt egentligt møde i Haludvalget i det forløbne år.

Der har været ændringer af lejere i hallen i den forløbne sæson. To bådejere i hal 1 og en bådejer i hal 2 har fået større både. Endvidere er en lille båd gået ud af hal 2.

Det betyder faktisk, at for første gang i hallernes historie balancerer det udlejede areal med det oprindeligt planlagte. I skrivende stund er alle både på nær 3 kommet ind.

På vinterpladsen har der været udlejet nogenlunde det samme som året før.

Klubben har i øvrigt fået momsfritagelse for hele vinterpladsen siden sidst. Det betyder, at priserne blev en smule lavere for brugerne end forrige sæson, medens klubben har fået lidt mere ind.

Der står faktisk ca. 60 både i hallerne og ca. 60 både udenfor og det giver ganske mange bådvogne. Vi har lovet kommunen, at det ser ordentligt ud og derfor kører vi de tomme vogne ind i hallerne om sommeren.

Der blev arrangeret oprydningsdag i foråret og her sidst i september blev vognen kørt ud igen.

Der er for nylig opsat nyt fodhegn langs med kørevejen foran Feriecentret. Der har næsten hvert år været skader på dette hegn og der opfordres igen til at passe på og skulle det gå galt, så bedes du melde det til Haludvalget.

Vi fik lige inden momsfritagelsen monteret en elektrisk port op i hal 1 (så vi kunne trække momsen fra), således der nu er elektriske porte i begge haller.

Klubhusudvalget

Klubhuset er blevet malet nedenunder og til vinter vil øverste etage også bliver malet.

Vi har fået 2 nye rengøringspiger ansat, som er medlem i klubben og kender klubbens gang. De er kommet rigtig godt i gang.

Renovering af Toiletterne, har bestyrelsen besluttede, at vi ikke laver den store ombygning med handicap faciliteter mv. så der arbejdes på en billigere løsning.

I forbindelse med klubhus og marinaen vil jeg lige nævne, at vi er inviteret til møde med kommunen i starten af det nye år med henblik på at komme med input til en helhedsplan for området omkring Vinkelhage. Det glæder vi os til at være en del af.

Jolleafdelingen

Sæson 2022, startede med at Lene og Rudi var på instruktør 2 kursus i Horsens.
Et fint kursus med en masse godt i bagagen.

Vi afholdte også selv et DS-kursus i marts, her var det ”Baneleder 1” med deltagelse af 18 kursister heraf 6 personer fra Lemvig. Det var for os en god forberedelse til UDM 2022.

Vi har afholdt intro weekender til nye jolle sejlere i april og august og vi har taget imod 11 nye fordelt på både Optimist og Laser joller.

Takket være et godt trænerteam har vi kunnet afholde klubaktiviteter på alle de planlagte datoer gennem sæsonen. Der skal lyde en stor tak til Lene Vidriksen, Michael Damsgaard, Eivind Triel og Samuel Nygaard.

Lemvig sejlklub har været repræsenteret med sejlere ved hele 4 jolle stævner og camps rundt i Jylland. Rigtig godt gået for de deltagende sejlere.

”Hangout Weekend” blev afholdt i maj, og går ud på for nye sejlere, at besøge en ny klub uden at det er ”kapsejlads”, der fylder fokus; men i stedet med et højt niveau af socialt samvær på tværs af sejlerne og deres familier. Det har været en stor succes de 2 gange vi har afviklet det, og vi holder arrangementet igen i 2023 den 12-14 maj.

Vi har lige afholdt vores jule afslutningsweekend til stor glæde hos de unge sejlere og vi går nu på velfortjent juleferie indtil den 22. februar 2023, hvor vi slår i gang igen med onsdag klubaften.

Jollekolle

Det har været et sløjt år, da det var den aften, der blev alt for ofte blev ofret, for at kunne arbejde med 100års jubilæum og UDM 2022. Vi prøver igen i 2023.

Mini 12’er

Der var masser af ambitioner i foråret, men grundet jubilæumsåret og alle dets aktiviteter blev det til en prioritets beslutning at udsætte dette. Vi ser i 2023 om det kan startes igen.

Arrangementsudvalg

Stor tak til vores én-mandshær Michael, som har kæmpet året igennem med fester og aktiviteter i klubben. Det har meget høj prioritet i det kommende år at få flere engageret i den meget vigtige del af klubben – det er her limen smøres ud, som holder klubben sammen og hvor vi mødes på tværs af afdelinger.

JUBI året er snart slut... 101 er lige rundt om hjørnet.

Det har været et FEST-år med traditionelle arrangementer og så lige det løse - et UDM som vi sent glemmer.

En stor tak til alle frivillige, som bakkede op - og Rudi fremhæves for sit lederskab som stævneleder.

Er der 2-3 medlemmer der vil aktivitets/fest udvalg - for lige der ser bestyrelsen gerne flere aktive, der vil klubben, det sociale samvær og det at byde nye/gamle medlemmer på tværs af interesser til fest/sammenhold i en snart 101 år gammel nytænkende sejlklub.

Sejladsudvalget

Det gennemført følgende sejladser i foråret 1 spændningssejlade, og 8 point sejladser med følgende vindere:

Løb 1.  Kai Werner Hansen og besætning på Mamalou
Løb 2.  Kresten Valeur Jepsen og besætning på Dixi
Løb 3.  Peder Kallerup og besætning på Marie
Løb 4.  Niels Kjærgård og besætning på Sisse

Efter sommerferien blev klubmesterskabet afviklet med 9 point sejladser og Klubmesterne blev:

Løb 1            Kai Werner og besætning på Mamalou
Løb 2            Kresten Valeur Jepsen og besætning på Dixi
Løb 3            Peder Kallerup og besætning på Marie
Løb 4            Kristian Siig og besætning på Lantana

Jubii sejladsen blev vundet af Peder Kallerup og besætning på Marie

Afslutteren blev vundet af Peder Kallerup og besætning på Marie

Helene og Ole lavede fantastisk mad til os i foråret - Tusind tak for det. I efteråret blev der ristet pølser efter sejladserne og dette tiltage vil sikkert blive gentaget næste år.

Tusind tak til Måltagerne v/dommerbordet - det er fantastisk, at I vil hjælpe med at få os i mål.

I 2022 har der været 18 deltagende både, så der er plads til mange flere.

Og husk, der er også plads til dig, udvalget vil rigtig gerne hjælpe nye gaster og skippere i gang så i skal bare henvende jer.

Surf afdelingen

Et billede, der indeholder udendørs, vand, surfer, vandfartøj

Automatisk genereret beskrivelse2022 blev endnu et godt år for surfafdelingen, hvor vi lykkes med at tiltrække nye unge surfere og et par enkelte seniorer. Der har været fuld aktivitet i klubben med mange unge surfere på vandet hver mandag – her har fokus, som altid, været windsurfing, når vinden har været til det og på de vindstille dage har der været andre aktiviteter på vandet. I starten af sæsonen blev der indkøbt nogle små brædder til surfing i bølger uden sejl – det kom vi ikke for alvor i gang med, men det blev dog til en enkelt succesfuld dag ved Høfte Q, med mange glade og modige unge surfere. Vi er sikre på det vil blive gentaget flere gange i løbet af næste sæson.

Det ”nye” der løfter andre klubber er Foil surfing – vi har derfor i slutningen af sæsonen investeret i 3 Foils, der giver nye muligheder og oplevelser i væsentlig mindre vind end normalt windsurfing udstyr tillader. Vi har derfor store forventninger til, at denne nyinvestering giver nye muligheder og bliver en succes for os alle i sæsonen 2023.

Om torsdagen har der ligeledes været gang i klubben for surfere over 18 år. Her er der kommet 2 nye medlemmer, og der har været fin aktivitet de fleste torsdage.

Et billede, der indeholder himmel, udendørs, vand, personer

Automatisk genereret beskrivelseI løbet af sæsonen er der blevet afholdt et stævne med windsurfere fra andre klubber. Vi fravalgte i år det store DBO stævne og tilvalgte i stedet det mindre ”Free Ride Fun Cup” stævne. Vinden var ikke med os denne dag, men vi fik alligevel afholdt et godt stævne med gode sejladser og højt humør.

Den 17. september afholdte vi klubmesterskab for alle klubbens medlemmer. Der var ca. 15 surfere med til mesterskabet. Der var opdeling i 3 klasser – Easyride, Freeride og kapsejlere. Vejret var perfekt, og der blev afviklet mange spændende sejladser i løbet af dagen. Vinderne blev Bo Strange Hansen i Easy Ride klasse, Mads Kobberholm i Freeride klassen og Carsten Bach i Kapsejler klasse. Dagen sluttede med en dejlig fest i klubhuset om aftenen.

Vinterbadning

Den nye seje pige i klassen. Et nyt tiltag i Lemvig Sejlklub er vinterbadning. Vi bader fast 2 dage om ugen i fjorden. Lige nu er det onsdage kl. 17 og lørdage kl 9.30. Den sidste onsdag i hver måned drikker vi en kop kaffe/the i klubhuset efter turen i fjorden. Ud over de faste dage, så bader vi også andre dage bare fordi, vi ikke kan lade være. Der er kommet 7 helt nye medlemmer til klubben. Og så er vi nogle windsurfere, der også vinterbader. Der er oprettet en Facebook gruppe, der hedder “ Lemvig Sejlklub - vinterbader”

Vinterbadesæsonen går fra 1-10-22 og frem til 1-5-23.

Voksensejlerskolen

Igen i år har Sejlerskolen været en stor succes med 17 tilmeldte elever. Vi havde mange lærerige aftener med fint vejr og ingen aflysninger i år.  Som en ikke uvæsentlig sidegevinst har vi et meget hyggeligt fællesskab i Sejlerskolen.

Lige før sommerferien fik Sejlerskolen besøg af TV Midtvest, som fandt det interessant, at der her findes en fritidsaktivitet, som unge og ældre kan dyrke på lige vilkår. Det kom der et fint lille indslag ud af, som blev sent den 7. september - det kan stadig ses på TV MV-Play.

Igen i år havde år vi lagt den årlige mørkesejlads til Thyborøn sidst i august for at være nogenlunde sikker på ordentligt vejr. Vi havde en rigtig fin tur med 7 deltagende både, fællesspisning og hyggeligt samvær før vi returnerede til Lemvig og fik testet det særlige ved at sejle i mørke.

Vi ser frem til næste sæson og der er allerede nu 10 helt nye elever, som har tilmeldt sig efter at have fået et godt indtryk af vores sejlerskole i fjernsynet.

Bådsmand Erik Thygesen har efter mange års ihærdig indsats meddelt, at han ikke længere ønsker at have ansvaret for klargøring og vedligehold af øvelsesbådene.

-       Og Tak for indsatsen Erik!

Fremover vil organiseringen af dette område varetages af Erland Eckerberg.

Duelighedsundervisning

Undervisning med henblik på at erhverve duelighedsbevis i sejlads blev igen i år gennemført med Peter Møller som underviser.

14 elever gennemførte kurset, og afsluttede de 14 undervisningsaftener med den teoretiske eksamen, skriftlig og mundtligt. I sommerhalvåret bestod kursisterne den praktiske duelighedsprøve ved at demonstrere forskellige sejladsfærdigheder på vandet.

Duelighedsbeviset var derved erhvervet, og deltagerne har derved en god ballast til at fortsætte fritids- livet til søs.

Status her i slutningen af 2022 er, at 8 af de 14 deltagere har egen båd og er aktive i Lemvig Sejlklub. Desuden er flere af de øvrige fra holdet også aktive i klubben, enten som gast eller som deltager i Sejlerskolen.

Tak til Peter Møller for indsatsen.

J/70

De nye frække drenge i klassen. Det er måske for tidligt at udråbe satsningen med J/70 som en succes efter den korte tid de har været i klubben, men der bliver sejlet i bådene. Hver torsdag gennem hele sæsonen har der været afviklet kapsejladsskole, hvor begge både har sejlet. Som et forsøg inviterede vi elever fra HF-kostskoleafdelingen i Nr. Nissum og mellem 12 og 17 unge var på vandet henover 3 aftener i efteråret.

Én eller begge både har sejlet med om tirsdagen til aftenkapsejlads. Voksensejlerskolen har brugt dem en aften eller to og ligeledes har Jolleafdelingen brugt både til adventure-sejlads ved flere lejligheder.

Der er afviklet 3 virksomhedssejladser med begejstrede medarbejdere fra Lemvig Autoteknik, Egholm og Skovgaard Invest. Der er efterspørgsel efter disse arrangementer og vi regner med at lave ca 3 – 4 om året som en del af driften med bådene. Et erhvervsnetværk er allerede booket ind i foråret.

Som noget nyt i klubben har vi startet vintersejlads, hvor vi er ca.15 medlemmer mødes og sejler mod hinanden i bådene i faste hold med efterfølgende spisning – sponsoreret af Peter Mortensen. Finn Nikolajsen står i rib’en og råber efter os.

Vores køb af J/70’erne af Sejlsportsligaen og det gode samarbejde med Dansk Sejlunion om UDM har resulteret i en forespørgsel om Lemvig som stævneby til Sejlsportsligaen, hvor sejlklubber sejler mod sejlklubber. Det har vi sagt ja til – og derfor afvikles det sidste af 4 stævner i Lemvig i sensommeren. Der sejles om danmarksmesterskabet i 1. div. i weekenden d. 26-27 august og 2. div. sejler om oprykning til 1. div. i weekenden efter. I ugen mellem stævnerne vil vi afvikle en række forskellige arrangementer i samarbejde med Sejlsportsligaen, hvor folkeskoler, efterskoler, ungdomsuddannelser og virksomheder sejler mod hinanden. Vi håber på et længerevarende samarbejde med Ligaen og Lemvig Kommune og de lokale virksomheder, så vi får fokus på sejlsporten i Lemvig. Jeg regner bestemt med at mindst 2 hold fra Lemvig deltager med et wildcard i 2. div.!

Økonomien er sådan at fonde har bidraget med 525.000 ud af købsprisen på 630.000. Der vil sige, at vi mangler 105.000 kr. for at kunne købe båd 2, og vi har derfor valgt at leje båd 2 et år mere og prøve at skaffe de resterende penge via fonde i det kommende år.

Driften sikres via virksomhedsarrangementer, lokale sponsorer og klubkontingent.

Vi håber flere og flere vil være med til at sejle i bådene og jeg håber at det lykkes med at lave en ungdomsafdeling i klubben omkring J/70’erne.

Kort video med stemning ala Sejlsportsligaen: https://www.youtube.com/watch?v=dtUN-AuZwIQ&t=9s

Lemvig sejlklub

Jævnfør § 2 i vores vedtægter er det klubbens formål at fremme sejlsporten ved Lemvig.

Stk.2: Dens virksomhed skal derfor gå ud på:

Aldersprofilen i klubben taler sit tydelige sprog, jf KK’s lagkagediagram – og jeg er flere gange blevet mødt med ”sikke en ung formand I har i Lemvig” – og så kan jeg godt regne ud at der er noget galt…

Vi er forpligtede på at styrke tilgangen til sejlsporten i Lemvig – det gør vi med sejlerskolen, men vi skal have det unge med. Det gør vi med surf og jolle, men vi skal også gøre det i forhold til kølbådene.

Lemvig Sejlklub har eksisteret i 100 år, og vi skal ikke være bange for at udvikle os – og det koster noget, vi kanaliserer penge ud i de dele af klubben, hvor der er aktivitet, jeg mener, at det er en nødvendig investering i fremtiden. Når man betaler sit klubkontingent eller krankontingent så må det ikke kun handle om hvad jer får for pengene, men også at man er med til at udbrede sejladsen i Lemvig. Vi har så meget vi kan være stolte af og det skal vi være bedre til at fortælle folk. Når vi giver den en skalle som fx til UDM, så vil rygtet at vi kan afholde stævner der har international format. Det synes jeg vi skal blive ved med. Både at lave stævner, men også at fortælle folk at det ”at være sejler” har stor værdi  - specielt til de unge – det giver fællesskab, robusthed, mod og karakter – det styrker trivslen. Vi skal fortælle, hvor stor potentiale sejlsporten har for Lemvig, vores kommune og vores del af landet. Vi skal fortsætte med at sætte Lemvig Sejlklub og Nordvestjylland på sejlerlandkortet.

Lille video med stor ros til Lemvig Sejlklub for UDM: https://www.facebook.com/watch/?ref=search&v=2001425833383090&external_log_id=4d630d87-c33d-4c7d-8020-755e7c7cfedd&q=ungdoms%20dm%20for%20joller

Det vil vi arbejde videre med i bestyrelsen i det kommende år, men selvfølgelig også huske de andre punkter i klubbens formålsparagraf.

Vi gør rigtig meget ved alle punkterne, men selvfølgelig er der også plads til forbedringer og justeringer – vi skal have en sejlklub med plads til alle og noget for alle.

Stor tak for året der gik fra hele bestyrelsen – tak for deltagelse i klubbens aktiviteter, tak for alle de frivillige timer – hold øje med aktiviteterne i klubben henover vinteren og bak op om dem.