Biodiesel og anvendelse af tilsætningsstoffer
(additiver) til biodiesel.
Idet
der fremover vil være biodiesel i almindelige dieseltanke (men ikke
nødvendigvis i havne-dieseltankene) og at der derfor vil være stærkt forøget
risiko for dieselpest i bådens tank med deraf følgende tilstopningsproblemer
har jeg søgt lidt på dette emne:
Dieselpest
– hvad er det?
Dieselpest
er en populær betegnelse for bakterier/mikroorganismer der lever i skillelaget
mellem dieselolie og vand i en dieseltank. For at få dieselpest i en tank skal
der altså være vand tilstede - uden vand ingen dieselpest. Det er vigtigt at
man sikrer sig at man ingen vand har i sin dieselolie - for uden vand kan
mikroorganismerne ikke leve.
Her
er en anden artikel om dieselpest.
Vi
havde efter en tur i Sverige i 2007, (hvor vi – fandt jeg efterfølgende ud af –
fik tanket op med biodiesel) året efter store problemer med tilstopning af
slanger m.v. som viste sig at være dieselpest. Jeg måtte skille hele
brændstofsystemet ad hver dag i hele sommerferien og da vi kom hjem tog jeg
tanken ud og gjorde den ren, ligesom jeg udskiftede alle brændstofslanger. Jeg
måtte også udskifte alle kobberringene, da de ikke kunne holde helt tætte efter
de mange adskillelser.
Jeg
havde hørt, at man skulle passe på med tilsætningsstoffer, da oliefyret ikke
nødvendigvis kunne ”lide” disse stoffer. Jeg prøvede at hælde ½ liter
karburatorsprit i mine 47 liter dieselolie, men fik en fornemmelse af, at det
tog noget af trækkraften (om det passer ved jeg dog ikke med sikkerhed).
Da
jeg hørte, at der i foråret/sommeren 2011 kommer biodiesel i alle danske
dieseltankstationer (dog ikke havnene) tænkte jeg, at jeg vil spørge Kjøller,
hvad deres mening var om tilsætningsstoffer.
Jeg
fik dette svar fra Anders Kjøller fra KJØLLER
Vort råd er at tanke på havnene. De er jo netop undtaget af samme
grund.
Brug de havne, hvor der er en stor omsætning, så undgår du problemet
med kondens og skidt.
Airtronic D 4 kan køre på ren biodiesel!!
D2 og D5 kan bruge 10-20%, men varmerne
opgraderes løbende, så de kan ”tage” mere og mere.
Men ja, vi frygter også for tanke og motorer.
Problemet med tilsætningsstoffer, er at der findes mange plat-ugler i denne branche.
Vi ser - ret ofte - varmere, der er ødelagt af tilsætningsstoffer, men
så ved folk ikke, hvad de har brugt (har ikke emballagen). Omvendt siger visse
motorfolk, at nogle midler virker uden at skade.
Vi (baseret på Q8 og andre olieselskabers råd) anbefaler ¼ - ½ liter
karburatorsprit pr. 50 L diesel.
Håber det hjælper dig!
MVH
Anders Kjøller
Jeg
har nu siden efteråret 2011 brugt et aditiv i
dieselolien, 1 cl for hver 10 liter, og jeg har ikke haft problemer siden.
2013.05.28
/
Læs
i øvrigt Kjøllers gode råd om dieselvarmere.