Biodiesel og anvendelse af tilsætningsstoffer (additiver) til biodiesel.

 

Idet der fremover vil være biodiesel i almindelige dieseltanke (men ikke nødvendigvis i havne-dieseltankene) og at der derfor vil være stærkt forøget risiko for dieselpest i bådens tank med deraf følgende tilstopningsproblemer har jeg søgt lidt på dette emne:

 

Dieselpest – hvad er det?

Dieselpest er en populær betegnelse for bakterier/mikroorganismer der lever i skillelaget mellem dieselolie og vand i en dieseltank. For at få dieselpest i en tank skal der altså være vand tilstede - uden vand ingen dieselpest. Det er vigtigt at man sikrer sig at man ingen vand har i sin dieselolie - for uden vand kan mikroorganismerne ikke leve.

 

Her er en anden artikel om dieselpest.

Vi havde efter en tur i Sverige i 2007, (hvor vi – fandt jeg efterfølgende ud af – fik tanket op med biodiesel) året efter store problemer med tilstopning af slanger m.v. som viste sig at være dieselpest. Jeg måtte skille hele brændstofsystemet ad hver dag i hele sommerferien og da vi kom hjem tog jeg tanken ud og gjorde den ren, ligesom jeg udskiftede alle brændstofslanger. Jeg måtte også udskifte alle kobberringene, da de ikke kunne holde helt tætte efter de mange adskillelser.

 

Jeg havde hørt, at man skulle passe på med tilsætningsstoffer, da oliefyret ikke nødvendigvis kunne ”lide” disse stoffer. Jeg prøvede at hælde ½ liter karburatorsprit i mine 47 liter dieselolie, men fik en fornemmelse af, at det tog noget af trækkraften (om det passer ved jeg dog ikke med sikkerhed).

 

Da jeg hørte, at der i foråret/sommeren 2011 kommer biodiesel i alle danske dieseltankstationer (dog ikke havnene) tænkte jeg, at jeg vil spørge Kjøller, hvad deres mening var om tilsætningsstoffer.

 

Jeg fik dette svar fra Anders Kjøller fra KJØLLER

 

Vort råd er at tanke på havnene. De er jo netop undtaget af samme grund.

Brug de havne, hvor der er en stor omsætning, så undgår du problemet med kondens og skidt.

 

Airtronic D 4 kan køre på ren biodiesel!!

D2 og D5 kan bruge 10-20%, men varmerne opgraderes løbende, så de kan ”tage” mere og mere.

Men ja, vi frygter også for tanke og motorer.

 

Problemet med tilsætningsstoffer, er at der findes mange plat-ugler i denne branche.

Vi ser - ret ofte - varmere, der er ødelagt af tilsætningsstoffer, men så ved folk ikke, hvad de har brugt (har ikke emballagen). Omvendt siger visse motorfolk, at nogle midler virker uden at skade.

 

Vi (baseret på Q8 og andre olieselskabers råd) anbefaler ¼ - ½ liter karburatorsprit pr. 50 L diesel.

 

Håber det hjælper dig!

 

MVH
Anders Kjøller



Jeg har nu siden efteråret 2011 brugt et aditiv i dieselolien, 1 cl for hver 10 liter, og jeg har ikke haft problemer siden.

 

2013.05.28 / Knud Kristian Wrist

 

 

Læs i øvrigt Kjøllers gode råd om dieselvarmere.