FÆLLESTURE i 2006:

JEGINDØ-turen den 16.-18. juni 2006:

Årets Jegindøtur blev en overvældende succes både deltagermæssigt,  vejrmæssigt og m.h.t. sjægtesejladsen. Vejret var fint om fredagen, dog meget gråt, men varmt. Vestlig vind 4-6 m/sek., aftagende. Bådene ankom sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Følgende både dukkede op: Sunrise, Blue Lady, Scirocco, Havfruen og Grace. Vi sad ved spilhuset næsten helt til midnat og nød det.

Om lørdagen var der blå himmel og en svag brise. I løbet af dagen dukkede følgende både op: Argo, Rikke Rask, Aurora, Pernille, Mamalou, Olala, Inger Strøm, Athene og Sisse – altså i alt 14 både fra Lemvig!! Ny rekord!

Efter en fællesfrokost ved spilhuset fordelte vi os i 5 besætninger og 5 sjægte blev gjort klar. Isse startede sejladsen, der gik til Bøhl-kosten, tilbage til bøjen i sandkrogen, rundt om bøjen ude på fjorden og tilbage til mål. Bo, Irene og Knud Kristian vandt overlegent foran Aksel, Gunner og Flemming med Charles og Eva som en flot nr. 3. Nr. 4 blev Laurits, Poul og Hemming og nr. 5 blev Niels, Lone og Bjarne. Om aftenen sad vi alle på verandaen og grillede. Vi startede dog alle med forret af dampede muslinger, som Kaj havde tilberedt. Der var enighed om, at det var en lækker forspise, som straks måtte være en tradition! Efter en hel del fællessang underholdt et skipperband’et bestående af Hemming, Bjarne, Kai Werner og Knud Kristian med 4-5 bluesnumre. Festen fortsatte, og de sidste gik først til ro ved halv to tiden.

Næste dag var der som sædvanligt afgang på forskellige tidspunkter. De sidste holdt fællesfrokost og gik ud ca. 13:45, så broåbningen kl. 15:15 blev nået. Vejret var lidt gråt med at par strint ind i mellem. Vinden var syd, drejende mod vest, men jævn 5-8 m/sek. En herlig sejltur.

grace

AGGER-turen den 18.-20. august 2006:

Den traditionsrige Aggertur var i år truet lidt af vejrudsigten, der lovede en hel del regn samt frisk sydvestenvind om søndagen. Specielt skulle det regne fredag sidst på dagen. Vi sejlede fra marinaen kl. 15:30 i herligt vejr – endda med lidt solskin. Vinden var svag fra øst, men efterhånden som vi kom nærmere til teglværket øgede vinden og nåede op omkring 7-8 m/sek. Ved teglværket kom vi i læ og fik vinden mere agterind og derfor gik farten ned. Vi nåede dog Krik havn 17:50, hvor vi kunne se at Blue Lady og Sø-Rine allerede var ankommet. Vi havde også set et sejl bag os og det viste sig at være Havfruen. Vi fik stablet noget mad på bordet og da vi sad og hyggede os, dukkede Moffe op. Ved 22:30-tiden begyndte det at regne, og det fortsatte helt til ved 11-tiden næste formiddag.

Herefter kom der blå himmel og en svag brise. Der blev fundet cykler frem og man cyklede forskellige steder hen. Vi var til Klostermarked i Vestervig, som de åbenbart har hvert år samme weekend som vores tur! Vi spiste fælles frokost foran Roklubben og der begyndte at dukke flere både op: Athena, Auriga, Argo, Scirocco, Pamphilius og Basta. Vi gik den sædvanlige tur nord om campingpladsen og op til havet, hvor vi fik soppet lidt og fik en dejlig is. Da vi kom tilbage til havnen, var Alvilda og Sisse dukket op – altså i alt 13 både fra Lemvig. Slet ikke så ringe med den vejrudsigt.

Om aftenen sad vi alle på Roklubbens veranda og grillede og hyggede helt til midnat, hvor det stadig var stjerneklart.

Søndag var der som sædvanligt afgang på forskellige tidspunkter. De sidste holdt fællesfrokost og gik ud ca. 15:30. Vi fik en kraftig tordenbyge på vej ned til teglværket med en masse regn, men ingen vind. Der var således svag vind lige imod hele vejen, så det blev for motor. Da vi nåede til Lemvig, var der en hel del solskin og vinden var 4-5 m/sek. fra sydvest – så vi skulle have ventet yderligere et par timer med afgangen! Så var hjemturen måske blevet endnu bedre. Men som sædvanligt en herlig Agger-tur.

grace