FÆLLESTURE i 2007:

JEGINDØ-turen den 15.-17. juni 2007:

Årets Jegindøtur blev ikke den overvældende succes deltagermæssigt eller vejrmæssigt, men det var en fin fest lørdag aften og sjægtesejladsen blev gennemført søndag formiddag. Vejret var nogenlunde om fredagen, dog var vinden frisk og lige imod. Følgende både dukkede op fredag: Blue Lady og Havfruen.

Om lørdagen var der stadig jævn vind fra øst samt øsende regn!! I løbet af dagen dukkede følgende både op: Rikke Rask, Grace, Sunrise, Basta og Inger Strøm.

Efter en rigtig god fællesfrokost ved spilhuset øsregnede det stadig. Ingen havde rigtig lyst til sjægtesejlads i dette vejr, og i stedet gik folk ned om læ og ”knurrede halm”. Så det var friske og veludhvilede sejlere, der mødte op til aftenens fællesspisning. Besætningen fra Mamalou og Irene var kommet kørende, så ”spilhuset” blev alligevel fyldt op. Regnen var endelig holdt op, og halvdelen sad ude på terrassen og spiste. Forretten bestod af hvidvinsdampede muslinger, som Kaj tilberedte. Hovedretten bestod af diverse stykker kød, der blev grillet på en stor fælles gril. Irene havde lavet en kæmpe marengs-desert med fersken og jordbær og flødeskum. Den slog lige akkurat til, så alle fik et stykke. Efter maden var der fællessang og Skipperband’et spillede til og underholdt desuden med nogle numre. Det blev over midnat inden de sidste gik til ro.

Søndag morgen var det tørvejr, men vinden var svag 2-4 m/sek fra sydvest. 9 sejlere fordelte sig i 3 sjægte. Sejladsen gik med kryds til bøjen ude på fjorden (ned mod Jegind Tap) og derfra halvvind til sandkrogen og tilbage til mål. Kaj, Irene og Knud Kristian vandt foran Poul Erik, Kisser og Hemming foran Niels, Peter og Aksel. Sejladsen blev i øvrigt krydret med en ildebrand i ét af husene på nordstranden, hvor brandbiler o.s.v. kom tudende til. Huset nedbrændte totalt. Lidt uhyggeligt!

Herefter var der dømt fællesfrokost, hvor det igen begyndte at øsregne. Medens der var lidt stilstand fór besætningerne ned ombord og kom af sted mod Lemvig. Vinden var meget svag og der var dømt motorsejlads. Undervejs var der meget kraftige regnbyger, hvori der også var lyn og torden.

grace

AGGER-turen den 17.-19. august 2007:

Årets Aggertur blev sædvanlig en stor succes. Og det var både deltagermæssigt og vejrmæssigt, selvom det ikke var de høje temperaturer vi så mest til.

Om fredagen var der en frisk, aftagende vestlig vind. Vi gik fra marinaen 15:20 og var der ca. 17:30. Blue Lady, Argo, Basta, Grace, Scirocco, Knavpot, Aurora og Rikke Rask – altså 8 både – nåede frem til fælles spisning om aftenen i roklubbens klubhus. Basta havde et bord-bænkesæt med som gave til Vestervig Roklub og det blev samlet på broen fredag eftermiddag. Vi havde en hyggelig aften og det blev ikke for sent.

Lørdag var vejret rigtig godt med solskin og varme i cockpittet til morgenmaden. Vinden var lidt svagere fra vest. Basta sejlede hjem, medens Auriga, Irene, Rie, Sisse og Olala dukkede op i løbet af dagen, så vi var 12 både lørdag aften. Både formiddag og eftermiddag gik nogle den lange tur langs campingpladsen/åen og via diget til havet og Gitte var i vandet! Om aftenen blev der grillet og spist og senere sunget med akkompagnement fra Bjarne og KK, der også gav et par numre undervejs. Igen blev det ikke specielt sent for de sidste. Det begyndte at regne sidst på aftenen og det gjorde det også lidt søndag morgen, så det blev morgenmand i kahytten. Men efter oprydningen søndag formiddag klarede det op, og vi gik en tur langs med det sydlige dige til havet. Nogle var sejlet før, og andre lettede efter turen. Da vi var midt i frokosten kom der selvfølgelig en byge, men det holdt da op igen. Efter frokost lettede de sidste og sejlede hjem i en jævn sydøstlig vind. Vi gik 14:50 for motor til teglværket, hvorfra man lige akkurat kunne holde Marinaen op (i hvert fald, hvis man gik en god højde!) Ankomst 16:10 til Marinaen.

En fin Aggertur var desværre slut, og vi må vente et helt år på den næste!

grace