FÆLLESTURE 2009:

JEGINDØ-turen den 19.-21. juni 2009:

Årets Jegindøtur var truet noget af vejrudsigten, der lød på 10-12 m/sek. fra vest både fredag og lørdag og 9 m/sek. fra vest søndag. Det kom næsten til at holde stik. Fredag stod den på 10-12 m/sek. fra vest hele eftermiddagen, så kl. 14:45 rullede vi blot fokken ud og 1½ t senere kom vi under broen. Vi havde set, at broen gik op ½ time før os, ligesom vi kunne se en båd agterude – så vi blev da ikke eneste båd! Vi kunne se i kikkerten, at båden foran var Irene. 2½ time efter afgang fra Lemvig Marina rullede vi ind uden for Jegindø Havn og vi kom til at ligge lige bag ved Blue Lady, der havde ligget der et par timer. ½ time senere dukkede Basta op, og fortøjrede agten for os. Nu var vi allerede 4 både. Noget senere dukkede Schoumaisen op. En rimelig frisk tur i en 22-fosd båd! Ved 19:30-tiden dukkede Havfruen op og fortøjrede uden på os. Endnu senere ankom Sisse og fortøjrede uden på Blue Lady. Nu var vi 7 både, og aftensmaden blev indtaget i Spilhuset og der blev snakket til hen omkring midnat.

Lørdag var der stadig frisk vind, 7-9 m/sek. fra vest. Vi blev enige med Hemming om, at det var lige frisk nok til sjægtesejlads. I stedet skulle vi til ”ankerdåb” på Havfruen, idet Niels havde udtænkt et nyt ankerudlægningssystem. Efter en demonstration, der ikke virkede helt efter hensigten, men næsten, fik vi en lille én og så var der dømt travetur. Her kom vi forbi Bøhløre, og man kunne se, at der kom krydsende nogle både op fra Salingsund. Niels K. opdagede, at de ikke havde flag på, og man kunne se, at der kun var 2 i hver båd, så KKW kom i tanker om, at Skive Sejlklub havde arrangeret en Two-Star-sejlads med start i Glyngøre, vest om Mors, pit-stop i Vildsund i 2 timer og videre nord om Mors til mål i Skive, i alt 73 sømil. Så det stod vi og kiggede lidt på. Tilbage blev vi enige om fælles frokost i Spilhuset og samtidig dukkede Inger Strøm op og lidt efter Odyssé. Nu var vi 9 både og det må da siges at være en succés i sådant en vejrudsigt. Eftermiddagen gik med dasen i cockpittet, traveture og en del skippersnak.

Om aftenen var vejret blevet mærkbart bedre, så vi sad på terrassen og spiste, idet alle grillede på den store fælles grill. Senere trak vi indenfor og KKW spillede til nogle af fædrelandets vemodige sange. Ved 23-tiden begyndte de første at gå til ro, men den hårde kerne holdt ud til midnat, hvor der blev sunget fødselsdagssang for KKW.

Søndag morgen var det herligt vejr, og vinden var svag 2-4 m/sek fra sydøst. I samme sekund KKW trådte ud i cockpittet, istemmede 5 både endnu engang fødselsdagssangen, og der blev overrakt flere fødselsdagsgaver. Nu skulle der sejles sjægtesejlads. 4 både sejlede dog hjemad allerede efter morgenmaden.

10 sejlere inkl. Hemmings barnebarn fordelte sig i 3 sjægte. Sejladsen gik med kryds til bøjen ude i sandkrogen og derfra halvvind til bøjen længere ude mod øst og tilbage til mål. Lone, Kirsten og Niels vandt foran Jens Peder, Irene og KKW, der var foran Kisser, Hemming, Aksel og Poul Erik.

Herefter var der dømt fællesfrokost i  spilhuset inden afgang mod Lemvig. Vinden var i mellemtiden forsvundet, så det blev motorsejlads hele vejen til Lemvig. En dejlig weekend var slut.

grace

AGGER-turen den 21.-23. august 2009:

Årets Aggertur blev en rimelig succes. Vejrmæssigt var det rimeligt og deltagermæssigt var det om ikke godt, så bedre end sidste år.

Om fredagen var der en dejlig sydvestlig vind. Vi gik fra marinaen 15:20 og var i Agger 17:35. Vi var spændte på, om vi var alene, men da vi kom ind i havnen, lå Alvilda der. De var kommet direkte fra årets langtur rundt i Danmark. Det regnede lidt først på aftenen, men vi var da lige oppe og se lidt af havnen imellem bygerne. Om natten vågnede vi ved at kraftigt uvejr med torden og rigtig frisk vind. Men vi lå heldigvis godt ved de nye pæle, der er sat ved den store pier midt i bassinet, hvor der nu er 8 pladser, hvor kun de 4 er lejet ud.

Næste morgen var det dejligt vejr, og vi sad i cockpittet og fik morgenmad.

Sidst på formiddagen begyndte bådene at dukke op. Først kom Opus Pocus og lidt efter Blue Lady. Derefter fulgte Irene og Odyssé. Senere kom Auriga, Inger Strøm og da vi kom tilbage fra en gåtur rundt med dæmningen mod nord var Sisse kommet og endelig dukkede Møffe op. Så der var 10 både med i alt 26 sejlere ombord.

Nogle af deltagerne ligger ved de nye pælepladser:

Forrest Alvilda og Grace, Opus Pocus, Blue Lady, Irene, Odyssé

Description: Agger_2009

Efter lidt hygge rundt om i bådene gik vi over til Vestervig Roklub og fik gang i nogle grill’er. Vi havde iøvrigt et par kasser øl med som gave til Vestervig Roklub som tak for lån af klubhus. Vi havde en hyggelig aften og det blev ikke alt for for sent. Gennemsnitsalderen er jo også ved at være ret så høj!!

Søndag var vejret rigtig godt med solskin og igen morgenmad i cockpittet. Vinden var lidt svagere fra sydvest. Oprydningen søndag formiddag blev hurtigt klaret, og vi sejlede hjemad som én af de første. Vi kunne holde op hele vejen over bredningen, men måtte dog have et lille slag ved Kabbel.

En rigtig fin Aggertur med rimeligt vejr var desværre slut, og vi må vente et helt år på den næste! Så tag og kom med til næste år. Vi har ført være oppe på omkring 20 både. Deltagelsen er helt uforpligtende og intet er planlagt på forhånd, ligesom man spiser sin egen medbragte mad. Og endelig er Agger nu med i Frihavnsordningen, så vi kom kun af med 30 kr. i miljøafgift pr. nat pr. båd.

grace