JEGINDØ-turen den 27.-29. maj 2011:

Årets Jegindøtur var ikke begunstiget af en god vejrudsigt. Regn og blæst og udsigt til ditto hele weekenden gjorde det til en speget affære.

Kun 2 både deltog, nemlig BLUE LADY og INGER STRØM.

Sjægtesejlads blev der ikke noget af, men de 2 besætninger havde efter sigende en udmærket weekend – men våd!

grace

AGGER-turen den 19.-21. august 2011:

Årets Aggertur var heller ikke begunstiget med en god vejrudsigt for fredag! Kraftig blæst fredag eftermiddag, men fint vejr lørdag og søndag.

Fredag formiddag sejlede Gunnar i ARGO til Agger, men det blev også den eneste.

grace havde snakket med HAVFRUEN om, at hvis der var så meget frisk vind, som skulle være der hele natten, så gad vi ikke rigtig sejle fredag. Så ville vi hellere have en god tur derop lørdag. Så enden blev, at HAVFRUEN, BASTA og  grace holdt ”forfesten” i Lemvig Sejlklub, hvor der også var 4 Struer-både, der holdt fest (idet de øvrige Struer-både, der havde fællestur til Lemvig, også ventede til lørdag). Så det blev alligevel en hyggelig aften, bortset fra Gunnar, der sad alene i Agger (idet Elin var på vagt).

Lørdag morgen var der dog mere aktivitet. Ved 9-tiden sejlede HAVFRUEN ud og satte spileren lige udenfor havnen. Kort efter gik BLUE LADY ud og fortsatte for motor. Herefter gik  grace ud og noget efter KOTA. I  grace satte vi storsejlet og lod motoren tøffe, medens vi spiste morgenmad. Vinden var 3-5 m/sek. fra sydvest. Da vi var færdige med morgenmaden satte vi også spileren – vi skulle jo helst have en pæleplads. Ovre ved teglværket fortsatte HAVFRUEN med spiler på skæring, medens vi tog spileren ned og rullede fokken ud. Vinden var stille og roligt øget på tværs af Bredningen til 7-8 m/sek. og på det flade stykke til sidst ved Krik øgede den til omkring 10 m/sek. Her måtte HAVFRUEN bjærge spileren på lidt skæring og opnåede at få en våd spiler med ind. Da BLUE LADY og  grace nåede frem til indsejlingen til havnen blev vi stoppet af en speedbåd: Der var svømmere i vandet! Ganske rigtigt – der lå 4 svømmere, der skulle runde en bøje lige midt i den smalle sejlrende. Nå, det lykkedes da at komme forbi og der var heldigvis flere pælepladser. Men det viste sig, at der var ”Agger Athlon”, hvor deltagerne skulle konkurrere i 7 dicipliner (tror vi nok), bl.a. svømning. Men vi var inde godt 11 og kort efter kom KOTA også ind og vi samledes alle sammen i HAVFRUEN og fik en velkomstøl og en lille én – eller 2. Herefter var der frokost rundt omkring i bådene. Efter en dejlig frokost var der dømt ”morfar” og der blev meget stille i en times tid. I  grace fik vi eftermiddagskaffe, hvorefter vi alle gik en tur mod syd og op på dæmningen og videre op til havet. Herfra gik vi gennem Agger by ned på havnen, hvor KOTA gav et glas rosé vin. Medens vi sad her dukkede en båd mere op, nemlig ANNKI. Lidt efter dukkede SINE QUA NON’s besætning op, dog i bil.

Om aftenen havde vi som sædvanligt lånt Vestervig Roklubs lokaler og der blev grillet på de medbragte griller og vi havde en hyggelig aften. Vi var 6 både samt Linne og Thyge, i alt 18 personer.

Næste morgen var det fint vejr, om end lidt køligt lige fra morgenstunden. Vi havde ryddet op og gjort rent inden vi gik til ro, så der var dømt vandretur kl. 10:30. Vi gik gennem ”Klondyke” og videre langs med åen gennem campingpladsen og langs med diget op til havet. Vi fortsatte på diget norden om Agger og forbi gl. havn. Det så lidt mørkt ud, og der var en 7-8 m/sek. fra syd – altså lige i snotten!

Der var igen frokost i bådene og lige da vi skulle til at spise, blev nogle få dråber til mange dråber, så vi rykkede ned i kahytten. Bådene gik nu ud én efter én og da vi efter en dejlig frokost stak hovedet op gennem lugen, var der næste solskin og kun 3 m/sek. Ved 13:30 tiden startede vi motoren og tøffede ud og satte selvstyreren på. Lidt før teglværket var vinden øget lidt og vi satte sejl. Vinden var næsten lige imod og vi krydsede mod Lemvig. Vinden var faktisk helt oppe på 9-10 m/sek. ganske kort, men faldt igen og helt ovre mod Gjellerodde var den nede på 3 m/sek. I  grace havde vi ikke travlt, og vi fortsatte for sejl helt hjem, hvor vi var ved 16:30 tiden.

En dejlig tur var slut.

grace

Deltagere på Agger-turen 2011:

ARGO med Gunner

HAVFRUEN med Lone og Niels

BLUE LADY med Eva og Charles, Kjeld og Ilse

GRACE med Irene og Knud Kristian

KOTA med Anna og Kristian

ANNKI med Brian, fruen og 3 unge mennesker

IMG_0071.JPG

Annki’s besætning

IMG_0073.JPG