Efterårsturen 2014

Fredag d. 3. oktober 2014

En dag som vi har set frem til: Vores efterårstur, som er afslutningen på årets sejladser.

Vi startede fredag fra Lemvig i flot efterårsvejr.  God vind til første etape som slutter i Glyngøre. Ca. 8 både ankommer ved spisetid. Humøret i top og alle ser frem til nogle gode dage med socialt samvær og god sejlads.

Lørdag d. 4. oktober 2014

Morgenmad og samling på tropperne. Afgang ca. 9.30 med kurs mod Fur for frokost. Flot sejlvejr og god vind fra sydøst. Gennem Fur Sund skulle der krydses. Efter ca. halvanden times ophold med frokost og måske en "morfar" går turen videre mod Rønbjerg, hvor festmiddagen skal holdes. Igen en herlig tur med god vind. Antallet af både er nu oppe på 14! Klokken 19.30 er der  festmiddag i klubhuset. Maden var som noget nyt bestilt udefra, så vore egne kokke kunne holde fri.

Det var ok, men ikke så godt som vi har været vant til. Kartoflerne var på afveje og kom forsinket frem, men alt forløb godt og stemningen var god. Det sluttede lidt tidligere end normalt, men en god aften. Det er godt at se så stor tilslutning.

Søndag den 5. oktober 2014

Afgang ved 9.30 tiden. Nogle sejler hjemefter, da arbejde er i vejen for videre deltagelse, men syv både sejler videre med Skive som næste mål. Efter frokost i Hvalpsund går det mod Skive, fin vind, dejligt vejr, alt ok. Det gik så godt, at en af de "små" glemte at kigge efter røde koste. Kermit blev grundejer af Lundø hage. Kermit sad rigtig godt fast, så rorgænger og anden gast måtte i vandet. Men det hjalp ikke meget! Heldigvis var Jane med Johnny Schlie og Sten Kirk opmærksomme på vore kvaler og kom til hjælp. Det lykkedes først at få Kermit fri af grunden  efter Stens anvisning med hal i storsejlsfaldet, så båden kunne trækkes helt ned på siden og derefter trækkes fri af grunden. Tak gamle "søulk". Alle kom godt til Skive, en dejlig havn med flotte faciliteter og en seddel på døren til klubhuset, hvor der stod:" Velkommen til Lemvig sejlklub". Det blev en rigtig hyggelig aften, naturligvis kunne det ikke undgås at der var kommentarer til dagens grundstødning. Pinligt!

Mandag den 6. oktober 2014

Afgang hjemover, men først Hvalpsund for frokost, hvor Gunnar Simonsen var ankommet aftenen før. Det var dejligt at se Gunnar, men han havde nu ikke til sinds at sejle hjem igen så tidligt, men ville videre alene.

Det blæste rigtig godt, da vi sejlede videre. Der blev målt 21 m. sek. i stødene, men fra sydøst, så det var en perfekt retning. De fleste sejlede med reb i sejlene, og så er der jo den barske, der stryger af sted med fuld garderobe og en log, der når 10,2 knob i en Junker 26. Jens Peder selvfølgelig. Han indrømmede dog senere, at det nok var lige lovlig meget sejl, men hurtigt gik det.

Det var til gengæld uheldigt for Johnny og Steen. De fik flået sejlene i stykker, først forsejlet og senere storsejlet, så ville skruen ikke tage ved. Heldigvis havde de en stormfok med, og på den alene sejlede de videre helt til Lemvig. Det var godt for Johnny, at han havde en garvet og dygtig sejler som Steen med på turen. Hjem kom de i god behold med 5-6 knob bare på en stormfok. Godt klaret.

6 både gik ind i Glyngøre og besluttede at tage en overligger, da vinden var hård og regnen truede.

Onsdag den 8. oktober 2014

Onsdag gik det mod Lemvig, men nu var vinden drejet til sydvest, så det var kryds hele vejen, men en dejlig tur i herligt efterårsvejr.

EN HERLIG AFSLUTNINGSSEJLLADS. Tak til de sædvanlige initiativtagere, Aksel, Carsten og Gunnar, også tak til debutanterne. Det er dejligt, at der kommer nye med.

En lille opsang til afbudsfolket:" Det går ikke mere, I gik glip af endnu en fin tur!

Med sejlerhilsen Kermit og besætning (de grundstødte)