10 Døgns Total  Oplevelse:

.                              

 

Svend Erik Pedersen, der sejler i Player 31  kaldet ”Britta” ringede, om ikke jeg havde lyst til at komme med, på en tur til Norge i en uges tid. Turen  havde man planlagt ude for enden af bro 2, sammen med den altid  nærværende, Ejvind Madsen i sin Junker 26 med Kaj Andersen som gast  og Sten Kirk også i Junker 26, med Gunnar Henriksen, samt Holger Skov i Hallberg Rassy 31, der sejler alene. Det takkede jeg selvfølgelig ja til,  for netop i denne uge havde jeg personale hjemme fra ferie.

 

Det er fredag d. 9. august

Vi sejler lidt før de andre kl. er 13.00  vi skal ind efter sejl i Thyborøn,

Da vi er klar her, kommer de andre uden for havnen og vi stævner ud på havet, vi er ude af kanalen kl. 16.00 og logen viser 14,5 sømil, vi går foreløbig stik nord, det truer gevaldig med torden og regn, det går rigtig godt, farten  holdes  på 5 – 6 knob og der er medstrøm, omkring kl 18. bryder helvede løs, det tordner og lyner og regner, som man sjældent oplever det, og det bliver ved, vi havde bevist holdt op mod Hanstholm, så her gik vi ind kl 21.00,  godt gennemblødte, også fordi  vi forventede stille vejr efter al den torden og regn, så ville det være en lang tur over, i Hanstholm viste loggen 41.6 sømil og motor havde kørt i 3,3 timer

 

Lørdag d.10. august fra Hanstholm til  Kristiansand

Vi stævner ud af Hanstholm havn kl. 06.30, vinden ligger  omkring  6 sek. m , det er overskyet men mild, det går rigtig godt  alle både holder en pæn fart,  med en foran på tværs, jeg kan mærke, da vi kommer en tre timer ud, at jeg skal have noget at spise, men ikke for meget, jeg kommer til at styre og efter en times tid går det over, der var lige en lille tendens til søsyge, det gør nu ikke noget, da jeg har fået fortalt, det kun er intelligente mennesker der kan blive søsyge, nå men hen over middag  blæser det lidt op til 11 sek m med 12 i pustene, og vinden spidser til stiv kryds, de sidste 15 mil, vi ankom til  Oksø fyr kl 16.30 efter en perfekt sejlads og oplevelse på havet,  Altså 63 sømil   på 10 timer, det mener jeg er rigtig godt sejlet ,måske særlig af de 2 Junkere, de er trods alt kun på 26 fod, men beviser her igen, hvor godt de sejler, positionen på oksø fyr, skal jeg ikke nævne her , der var nogle ”gode” bud, på vejen over, uha – uha .

Ejvind  Madsen og Holger Skov er kendte på disse kanter, så vi sejlede alle 4 både ind bag Stokken til en særdeles hyggelig ankerplads, som også Nordmændene kendte, det var jo lørdag aften, og de spurgte forundret, hvordan vi var fundet derind, vi kunne  bare svare, Ejvind og Holger, det var så her Holger  Skov om morgenen,  gennede os alle i vandet kl. 08.00, jeg fandt hurtig ud af, det også var nødvendig ,da vi aldrig kom i havn, for at blive vasket. Vi sov godt den nat, det har været en stor oplevelse for os nybegyndere som dybvandssejlere. Loggen står nu på 109 sømil, vi har så sejlet 67 mil på havet i dag

 

  Søndagd.11 august fra   Kristiansand til Lillesand

Der er afgang fra Stokken kl. 11.00 det regner lidt, men det er mild, vi går for motor indenskærs, en flot tur på 16. sømil op til Lillesand, hvor vi  snakkede om, at her burde vi have vore piger med, vi var fremme kl. ca.14.30   efter et par timer i byen, sejlede vi  ud for at ankre op for natten, ved Skogerø og igen kunne vi sejle direkte til pladsen, dirigeret af Ejvind, Jeg stegte koteletter med champion og bløde løg, her har jeg lovet at skrive, at det var denne aften skipper vasker op på  turen, senere på aftenen var vi ovre hos Holger Skov for et glas vin ell. to ,og se hans flotte båd.

I dag har vi sejlet 22 sømil.    131 mil i alt og  9 motortimer

 

Mandag d.12 august fra  Lillesand til Arendal

Afgang fra ankerpladsen lige uden for Lillesand kl. er 10.30  det regner let som i går, vi skal ca 20 sømil op til Arendal  for frokost, det bliver igen for motor i dag, men vi nyder det flotte landskab, og midt på eftermiddagen nåede vi ind til Arendal, det var utrolig flot at sejle ind til byen, vi forsøgte at handle lidt, vi manglede nu ikke noget, det var ren nysgerrighed, men de ville ikke have danske penge ej heller visa kort, så vi fik foræret , salt, som var det eneste vi manglede, af Sten og Gunnar, og vi skylder dem stadig 25 kg. vejsalt. Vi sejlede videre ca 7 sømil fremme kom vi til en lille lukket bugt, med 8 huse, hver med egen båd i garage, samt en enkelt vandflyver, her  lavede vi så en demonstration af overlevelsesdragt., Holger pustede sin gummibåd op, og for et mindre beløb ell. ?, kunne  vi  komme på besøg  hos de andre både, indtil i dag har vi oplevet mere en jeg havde drømt om, det er ufattelig smukt, og det er en stor oplevelse at ligge ved klipper for natten, vi har nu sejlet 152 sømil og motoren har kørt i 16 timer

 

Tirsdag d.13 august fra Arendal til Jomfruland

Her er så skøn, vi morgenbader og hygger os, vi kommer først af sted kl.. Ca.10.30 i høj sol men ingen vind, og vi gik indenskærs til Langøre ca. 10 sømil fremme, igen en utrolig smuk tur, i Langøre lagde vi til ved sejlmagerens bro, han havde tilfældigvis også en kro, den var vist lukket, og hans værksted måtte vi ikke se, vi forsøgte igen at handle men uden held , vi fik frokost,  og nu skulle vi på havet igen, der var kommet lidt vind , så vi besluttede at gå udenskærs, så sejlene kunne blive strakte, vi skulle lige de sidste 20 sømil op til jomfruland, som Holger  Skov anbefalede og kendte vi havde en perfekt sejltur , vi var dog lidt forbrændte, for vi havde gjort turen i shorts alene, vi var fremme kl ca 18,   det var et helt bestemt sted vi skulle finde for natten, klipperne havde flyttet sig en anelse, siden Holger var her sidst, så der gik en times tid med at finde det , men det var det hele værd, her oplevede jeg morild for første gang.

Vi har nu sejlet 73 sømil nordpå, langs Norges østkyst fra Kristiansand til Jomfruland. med et hav af oplevelser indenskærs. Loggen viser nu  182 sømil og motor  22 timer

Jeg er nød til lige  her at fortælle; Se oppe i Norge har man toiletter  ude i naturen, små fine hytter med plads til to personer, det var der også her, om morgenen gik jeg så de 3-4 kilometer  på klipperne ganske alene i verden, indtil jeg endelig nåede dette hus, så var der optaget, det kan bare ikke  lade sig gøre, her i ingen mands land, og der var for øvrigt plads til to, hvem kom så listende ud, det var Kaj fra Ejvinds båd.

I morgen skal vi til Sverige der er 60 sømil over til Verdaboørene

 

Onsdag d. 14 august Fra Jomfruland i Norge til Verdaboørene i Sverige

 Vi gik fra ankerpladsen kl. ca. 08.00, vi gik nord om øen og ud på åbent vand,  igen  havde vi for lidt vind så det var for motor, og med storsejl oppe, kursen er 112 , der var varslet 10 sek m luft, men det kom aldrig, så brændstof blev fordelt mellem, bådene, vi var nød til at holde en fart omkring de 5 knob, der var trods alt 60 mil over og vi havde lige konstateret 1-2 knobs modstrøm, hen på eftermiddagen kom der dog lidt vind, så alle sejlede for sejl i ca 4 timer, kl 23.00 var vi fremme ved øen Storø . det var blevet noget mørkt og der lå fiskere med skarp lys, hvor vi forventede at skulle ind til klipperne, en af bådene gik op til en fisker som sendte bud efter en gummibåd der hjalp  os ind på ydersiden af en lille overfyldt havn, der var nogle grimme skær, så det tog lang tid at få bådene på plads, alle var trætte, og bådene lå og bankede, det blev ikke til meget søvn den nat, men igen en fin tur over det dybe vand  på 15 timer vor gps viser nu 239 sømil  det er 57  mil i dag. motor har nu kørt i 32 timer, men vi har manglet strøm, så motoren har kørt nogle timer i tomgang.

 

Torsdag d.15 august Fra  Storø til Store Korno

Nu skal vi have fundet en by hvor vi kan handle, alle mangler brændstof og vand, og en smule proviant,  så vi går ind til Hamburgø ca 6 sømil fremme ,det er første gang på turen, der lejlighed til at bruge penge, så jeg går amok i et supermarked, og køber for 192 sv, kr. og skipper køber brændstof for 295 sv kr. Da alle har fået handlet går turen igen sydover igennem Soten kanalen til en ankerplads lige nord for Smøgen ved øen Store Korno  vi har i dag sejlet 28 sømil, og for motor i 7 timer, men det gør ikke noget, der er så meget at opleve, og vi må indrømme vi ser mere uden sejlene oppe. og jeg har fået overtalt skipper, til at vi kan lægge hans elskede sprejhood ned. Efter vi har fået fyldt brændstof på, regner vi forbruget ud, den var 0,82 l diesel pr. time på turen hertil, det skal dog bemærkes, at den lille Yanmar på 8 hk, har kørt nogle timer uden skrue for at holde strøm på batterierne

Vi måtte ovre i Norge, overtale Holger Skov til at tage med over til Sverige, han mener ikke Sverige har den samme skønhed og venlighed, og det kan man godt fornemme, når man er så privilegeret at kan besøge begge lande, i samme uge.

I Aften spiser vi ovre hos Gunner og Sten ,  for Sten havde på turen fundet 2,5 kg skipper labskovs i bunden af båden, det var en 3 år gammel så det skulle omsættes, det smagte nu også rigtig godt, og der var kartofler nok, det var rigtig hyggelig. Det er faktisk nogle ret hyggelige fyre at være sammen med, og der har på hele turen været en god stemning   log 267 sømil motor 39 timer

 

Fredag d.16 august  fra  Store Kornø over Guldholmen til Kråkona  

Vi går fra ankerpladsen mod Guldholmen, som vi anløber til middag, det er fint vejr en anelse overskyet, det er en skøn by hvor man ligger til, ved broer midt i byen for at handle Holger, Svend Erik og jeg, gik en tur for at se byen , vi var inde i kirken der var bygge at træ, meget smukt med en helt speciel atmosfære, det var her i byen skipper kom til at købe 3 is af 1,5 kg stykket, de var så store, at det var helt umuligt at spise dem, men han forstår ikke  svensk ,siger han. kl 15 gik turen igen sydover mod Marstrand, da vi kom ud af havnen ,så vi en meget stor sejlbåd, med en 15-16 flotte piger ombord, og de andre snakkede længe om , at der var noget særligt ved denne båd, men de kunne ikke huske hvad.

Vi sejlede ned forbi Lysekilde til en lille  ankerplads lige nord for Marstrand kaldet Kråkona, det var ikke helt meningen vi skulle så langt i dag, men vejret var godt, så det blev til 29 sømil i dag med 7 timer for motor, i alt   296 mil og  46 timer for motor.

 

Lørdag d.17 august  Fra Marstrand til Hals

Vi kommer som aftalt af sted 06.15, lige nu er klokken 10.40, vi går for motor og har sat selvstyrer til, så jeg sidder lige og laver notater, skipper ligger igen nede og sover, vi er 18  sømil ude, alle både er samlet. Vi taler  senere om at gå ind til Læsø, meningen var jo Hals, men lige nu går vi 6 knob så der er kun 3 ½ time til nordøst bøje ved Læsø, men det er igen for motor med alle sejl oppe og det er en foran for tværs men ikke meget vind, så vi slapper af. Henover middag trækker vi lidt fra de andre, og vi drøfter om det er forkert, vi kalder dem på VHF og aftaler at alle går til Hals. De to Junkere forsvinder bagud i diset, men de kommer ind til Hals, kun godt en halv time efter os, klokken er nu 20.30, vi har haft en god tur over på 73 sømil, så det er  første gang vi er i havn, for at overnatte på hele turen, så vi kommer i bad med varmt vand, vi følte, at vi var hjemme igen efter en fantastisk oplevelse, det blev fejret med fransk bøf fra fryseren og et par flasker rødvin. Motoren har gået tolv timer i dag, og vi har sejlet 369  sømil i alt

 

 

 

 

 

Søndag d.18 August Fra Hals til Glyngøre

Efter en god nats søvn var vi klar til at sejle til hjemover, Gunnar og Steen tog pludselig af sted, vi forstod ikke rigtig hvad de havde gang i, vi gik fra Hals kl. 10, og der var en god frisk vind, så de 61 sømil gik vi på 11 timer, så vi var i Glyngøre ca. 21.00, vi spiste flanksteak og hvidløgsbrød, der måtte 2 flasker rødvin til, vi er alene i Glyngøre, de to Junkere ligger i Løgstør og Holger Skov ligger ved Fur. Vi får afregnet, det bliver ca. 1000 kr. til hver i omkostninger til turen og det er alt inkl. En kæmpe oplevelse for  små penge, Log viser 430  sømil og 63 timer for motor

 

Mandag d.19 august  Glyngøre til Lemvig

Vi er hjemme kl. 13.15 ,efter 446  sømil totaloplevelse, på nøjagtig 10 døgn.

 

Jeg vil gerne hermed sig tak til Svend Erik for at du ville have mig med på turen,.

 

En stor tak til de andre deltagere for en særdeles god oplevelse og hyggelig samvær, vi fik oplevelser vi ikke selv, kunne have opnået, uden så erfarne ledere, som Holger Skov og Ejvind Madsen , og man føler sig tryg hele tiden, når de er med, det kan varmt anbefales, til de der ikke har prøvet endnu..

 

Jeg hører der er planer i gang for lignende tur til næste år, jeg håber at kan være med.

 

Tak for turen til alle

Aksel